Otvoreni podaci za održivi razvoj..

REZIME PROJEKTA

Projekat je zasnovan na upotrebi i primeni otvorenih podataka i informacionih tehnologija u cilju kreiranja pametnih gradova kao savremenog alata (instrumenta) za olakšano donošenje odluka.

Analizirajući istorijske podatke nivoa izmerenog zagađenja po godišnjim dobima na odabranim lokacijama i učestalost gradskog prevoza grada Kragujevca, na prikazanim grafikonima uočljivo je nepodudaranje pikova čestičnog zagađenja (PM2.5 I PM 10) izmerenog na mernim stanicama sa pikovima u frekventnosti gradskog autobuskog saobraćaja, pa se iz izloženog može zaključiti da nivo zagađenja vazduha (u gradu Kragujevcu) nije u direktnoj vezi sa autobusima javnog gradskog prevoza , što je u u korelaciji sa očekivanjima na osnovu dostupne literature, po kojoj se u glavne izvore čestičnog zagađenja u urbanim sredinama ubrajaju industrijske emisije, sagorevanje uglja i biomase, spaljivanje otpada, prašina i sekundarni neorganski aerosol dok transport doprinosi sa svega 3%.[1]

Kada su u pitanju emisije gasova staklene bašte, istraživanja ukazuju da je globalnoj emisiji ugljen dioksida u 2020. godini najznačajnije doprineo Energetski sektor i ostala industrijska sagorevanja (21.12 GtCO2) dok je transportni sektor imao udeo od 7.9 GtCO2, ubrajajući ovde sve vrste transporta. [2] Ukoliko se posmatra raspodela emisije CO2 unutar transportnog sektora, doprinos autobuskog i kombi prevoza je sa svojih 7% predstavljao samo frakciju ukupne emisije poreklom od transporta a većinski udeo od čak 41% imao je automobilski saobraćaj .[3]

Rastući broj studija ukazuje na potencijal autobuskog prevoza putnika u smanjenju emisije gasova staklene bašte poreklom iz transportne industrije u odnosu na automobilski saobraćaj , mereći emisije po putniku po kilometru. Tako je opsežna godišnja studija UK department of Transport 2021[4] poredila razlike u emisiji gasova staklene bašte za različite vrste transporta i pokazala, između ostalog, da putovanje na destinaciji London - Glasgow emituje 4 puta više ukupnih gasova staklene bašte u odnosu na isto putovanje autobusom.

Uz uslov dostupnosti dodatnih podataka, kao što su podaci o broju registrovanih automobila, prosečnoj godišnjoj potrošnji goriva ili prosečnog broja pređenih kilometara, kao i podataka o broju putnika u autobusima, vidimo mogućnost daljeg istraživanja i razvoja ove studije uz primenu dostupne metodologije a u cilju promovisanja i popularizacije korišćenja gradskog prevoza usled podizanja svesti i edukacije stanovništva o prednostima po kvalitet vazduha, zdravlje i životnu sredinu, kao ekološki prihvatljivog vida transporta putnika u odnosu na individualni automobilski saobraćaj.

Rezultati analiza su u narednim poglavljima predstavljeni na interaktivnim grafikonima, a sama vizuelizacija prostornih podataka, na inovativan način na web-GIS platformi (Web interaktivna mapa).


[1]   Zhang, R., Jing, J., Tao, J., Hsu, S. C., Wang, G., Cao, J., ... & Shen, Z. (2013). Chemical characterization and source apportionment of PM 2.5 in Beijing: seasonal perspective. Atmospheric Chemistry and Physics13(14), 7053-7074.

[2]   https://www.statista.com/statistics/276480/world-carbon-dioxide-emissions-by-sector/

[3]   https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/

[4]   UK Department of Transport -Transport and Environment Statistics: 2021 Annual Report (Statistical release, 11 May 2021; www. gov.uk) (link)



FREKVENTNOST POSETA STANICAMA JAVNOG GRADSKOG PREVOZA PO GTFS (General Transit Feed Specification) (%)



Za adekvatan uporedni prikaz poređenja relativnog učešća poseta stanicama na satnom nivou i prikaza izmerenih vrednosti zagađujućih čestica sa mernih stanica, izvršićemo njihovo upoređivanje za različite periode godine (proleće, leto, jesen), kao i za različite dane u nedelji (radni dan, subota, nedelja). Podaci o merenim zagađenjima PM10 i PM2.5 čestica su prikupljeni iz arhive merenja sensor.community (archive.sensor.community)  kao i iz interne dokumentacije (Internet aplikacija "Vazduh građanima" - Klimerko), kojima se ovim prilikom zahvaljujemo na svoj pruženoj pomoći prilikom izrade ovog rada.

Na slici 1, prikazane su apsolutne vrednosti ukupnog broja poseta stanicama gradskih autobusa na godišnjem nivou u toku 24h. Ovi podaci, kao i podaci o svakom pojedinačnom stajalištu i njegovoj frekvenciji, odnosno relativnom učešću u ukupnom procentu frekventnosti, poslužiće kao jedan od elemenata prikaza uporedne analize po satnim podacima.

Sa grafikona možemo uočiti izvesna maksimalna grupisanja "pikove", koji odgovaraju u stvarnosti svakodnevnim potrebama građana u smislu povećanog korišćenja gradskog prevoza (odlazak na posao, prva/druga smena, vraćanje sa posla...) u intervalima između 06h i 08h ujutru, kao i od 12h do 17h.

Radni dan
Subota
Nedelja
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:000006171175521481898151112541315148319881859199119501656122611441170127610339271480000581069143712479729008759601189101691911831158909857805998880688420000034796910178716536366848207836477867946757306776715532827Uporedni prikaz apsolutnih vrednosti ukupnog broja poseta stanicama gradskih autobusa - satni podaci25002000150010005000Broj poseta stanicama - 24h
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 1. Vremenska raspodela apsolutnog broja poseta stanicama gradskih autobusa, satni podaci, 24h


 



Kao što smo i napomenuli, za potrebe našeg uporednog predstavljanja rezultata, neophodno je da apsolutne podatke izrazimo i kao relativno učešće raspodele vrednosti ukupnih godišnjih poseta svim autobuskim stajalištima, kako u određenim vremenskim intervalima (24 h), tako i u zavisnosti od frekvencije podeljene na radne dane, subotu i nedelju.

 

03:00 - 04:00
04:00 - 05:00
05:00 - 06:00
06:00 - 07:00
07:00 - 08:00
08:00 - 09:00
09:00 - 10:00
10:00 - 11:00
11:00 - 12:00
12:00 - 13:00
13:00 - 14:00
14:00 - 15:00
15:00 - 16:00
16:00 - 17:00
17:00 - 18:00
18:00 - 19:00
19:00 - 20:00
20:00 - 21:00
21:00 - 22:00
22:00 - 23:00
23:00 - 24:00
Radni danSubotaNedelja1001008080606040402020006%6%3%8%8%8%7%7%8%5%5%7%4%5%5%5%5%5%5%5%5%7%7%7%7%6%6%7%5%5%7%7%6%6%6%6%4%5%5%4%5%6%4%4%5%5%5%5%4%5%4%3%4%2%Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) - satni podaci
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 2. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, sva autobuska stajališta


 

Na slici 3 prikazana je procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) za satne podatke, radni dan

00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:000%0%0%0.02%1%6%8%7%5%4%5%5%7%7%7%7%6%4%4%4%5%4%3%1%Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) - satni podaci, radni dan
Download SVG
Download PNG
Download CSV


Slika 3. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, radni dan



Na slici 4 prikazana je procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) za satne podatke, subota

00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:000%0%0%0%0.3%6%8%7%5%5%5%5%7%6%5%7%6%5%5%4%5%5%4%0.2%Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) - satni podaci, subota
Download SVG
Download PNG
Download CSV


Slika 4. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, subota



Na slici 5 prikazana je procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) za satne podatke, nedelja

00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:000%0%0%0%0%3%8%8%7%5%5%5%7%6%5%6%6%5%6%5%5%4%2%0.06%Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) - satni podaci, nedelja
Download SVG
Download PNG
Download CSV


Slika 5. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, nedelja



Kao primer pojedinačnih stanica, na slici 6 prikazaćemo apsolutni broj poseta najfrekventnijoj stanici (16 - Ćiftina Ćuprija) u toku 24h za radni dan, subotu i nedelju. Podaci za sve ostale pojedinačne stanice se mogu pronaći u delu "Interaktivna web mapa" odabirom bilo koje od stanica.

Radni dan (356)
Subota (244)
Nedelja (169)
03:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Broj poseta stanici 16 (Ćiftina Ćuprija) - satni podaci28211470Broj poseta stanici - 24h
Download SVG
Download PNG
Download CSV


Slika 6. Prikaz apsolutnog broja poseta najfrekventnijoj stanici (16 - Ćiftina Ćuprija), posećene od strane sledećih autobuskih linija: 1, 10, 1030, 1060, 1080, 1111, 1112, 13, 14, 17, 2, 24, 26, 3, 4, 6, 601, 604, 610, 6100, 611, 6110, 612, 8, 9



Prikaz relativnog učešća (%) poseta najfrekventnijoj stanici (16 - Ćiftina Ćuprija) sa izdvojenim "pikovima", prikazano za satne podatke, radni dan

 

03:00-04:004:00 - 5:005:00 - 6:006:00 - 7:007:00 - 8:008:00 - 9:009:00 - 10:0010:00 - 11:0011:00 -12:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0023:00 - 00:00Broj poseta stanici 16 (Ćiftina Ćuprija) - relativno učešće, satni podaci, radni dan
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 7. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, radni dan, najfrekventnija stanica 16 (Ćiftina Ćuprija)


 

Prikaz relativnog učešća (%) poseta najfrekventnijoj stanici (16 - Ćiftina Ćuprija) sa izdvojenim "pikovima", prikazano za satne podatke, subota

 

03:00-04:004:00 - 5:005:00 - 6:006:00 - 7:007:00 - 8:008:00 - 9:009:00 - 10:0010:00 - 11:0011:00 -12:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0023:00 - 00:00Broj poseta stanici 16 (Ćiftina Ćuprija) - relativno učešće, satni podaci, subota
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 8. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, subota, najfrekventnija stanica 16 (Ćiftina Ćuprija)


 

Prikaz relativnog učešća (%) poseta najfrekventnijoj stanici (16 - Ćiftina Ćuprija) sa izdvojenim "pikovima", prikazano za satne podatke, nedelja

 

03:00-04:004:00 - 5:005:00 - 6:006:00 - 7:007:00 - 8:008:00 - 9:009:00 - 10:0010:00 - 11:0011:00 -12:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0023:00 - 00:00Broj poseta stanici 16 (Ćiftina Ćuprija) - relativno učešće, satni podaci, nedelja
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 9. Procentualna raspodela relativnih vrednosti frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, nedelja, najfrekventnija stanica 16 (Ćiftina Ćuprija)


 

UPOREDNI PRIKAZ FREKVENTNOSTI POSETA STANICAMA JAVNOG GRADSKOG PREVOZA PO GTFS (%) I EMISIJE IZMERENIH VREDNOSTI SA DOSTUPNIH MERNIH STANICA



ARHIVSKI PODACI MERNIH STANICA SENSOR.COMMUNITY


U ovom delu statističko-analitičkih predstavljanja podataka, iskoristićemo dostupne istorijske podatke na pojedinim mernim stanicama (archive.sensor.community) i izvršiti upoređivanje dostupnih podataka PM10 i PM2.5 zagađenja u odnosu na relativne vrednosti frekvencija poseta (radni dan/subota/nedelja), za različite periode godine (zima/proleće, leto, jesen).

 

PM2.5 - 50543, KG- Bunjevačka
PM10 - 50543, KG- Bunjevačka
Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, radni dan
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Vreme merenja: 04. feb 2021, radni dan0000168754557777644454311919105555812545481018324265769411879813132188998131997881316294761110131157201138151Prosečne vrednosti polutanata PM2,5 i PM10 po satima u zimskom periodu2502252001751501251007550250Koncentracija µg/m3 PM2.5250200150100500Koncentracija µg/m3 PM1087665432210Procentualno učešće, frekventnost javnog prevoza (%) Σ 100%

Slika 10. Prosečne vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u zimskom periodu, izmerenim na stanici KG-Bunjevačka (50543), sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan


 

 

PM2.5 - 50543, KG- Bunjevačka
PM10 - 50543, KG- Bunjevačka
Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, radni dan
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Vreme merenja: 16. jun 2021, radni dan00001687545577776444543133333332252223334466887555666665494434555810101212108Prosečne vrednosti polutanata PM2,5 i PM10 po satima u letnjem periodu12111087654210Koncentracija µg/m3 PM2.5129630Koncentracija µg/m3 PM1087665432210Procentualno učešće, frekventnost javnog prevoza (%) Σ 100%

Slika 11. Prosečne vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u letnjem periodu, izmerenim na stanici KG-Bunjevačka (50543), sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan


 

 

PM2.5 - 50543, KG- Bunjevačka
PM10 - 50543, KG- Bunjevačka
Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, radni dan
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Vreme merenja: 3. septembar 2021, radni dan000016875455777764445431333333532224322351234332266667710654577456932887665Prosečne vrednosti polutanata PM2,5 i PM10 po satima u jesenjem periodu3229262219161310630Koncentracija µg/m3 PM2.532241680Koncentracija µg/m3 PM1087665432210Procentualno učešće, frekventnost javnog prevoza (%) Σ 100%

Slika 12. Prosečne vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u jesenjem periodu, izmerenim na stanici KG-Bunjevačka (50543), sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan


 

 

PM2.5 - 55218, KG- Husinjska
PM10 - 55218, KG- Husinjska
Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, subota
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Vreme merenja: 27. feb 2021, subota00000.36875555765765545540.26647313292374143242329554937252126181518201916141441147679210879196727179116957045405333303439373025Prosečne vrednosti polutanata PM2,5 i PM10 po satima u zimskom periodu250.0225.0200.0175.0150.0125.0100.075.050.025.00.0Koncentracija µg/m3 PM2.5250.0200.0150.0100.050.00.0Koncentracija µg/m3 PM108.07.26.45.64.84.03.22.41.60.80.0Procentualno učešće, frekventnost javnog prevoza (%) Σ 100%

Slika 13. Prosečne vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u zimskom periodu, izmerenim na stanici KG- Husinjska (55218), sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za subotu


 

 

PM2.5 - 56929, KG- Kumanovska
PM10 - 56929, KG- Kumanovska
Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS (%) - satni podaci, nedelja
00:00 - 01:0000:00 - 01:0001:00 - 02:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0023:00 - 00:00Vreme merenja: 28. feb 2021, nedelja000003887555765665655420.062132473626252822141097108781120475955513545335484674544433121161511161212131834799889825969Prosečne vrednosti polutanata PM2,5 i PM10 po satima u zimskom periodu100.0090.0080.0070.0060.0050.0040.0030.0020.0010.000.00Koncentracija µg/m3 PM2.5100.0080.0060.0040.0020.000.00Koncentracija µg/m3 PM108.007.206.405.604.804.003.202.401.600.800.00Procentualno učešće, frekventnost javnog prevoza (%) Σ 100%

Slika 14. Prosečne vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u zimskom periodu, izmerenim na stanici KG- Kumanovska (56929), sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za nedelju


 

Sa prethodnih interaktivnih grafikona posmatranih u različitim periodima doba godine, a posmatrajući prostorne raspodele zagađenja sa mernih stanica (PM10 i PM2.5), kao i procentualnu raspodelu relativnog učešća broja poseta mernim stanicama u toku 24h, možemo zaključiti da ne postoji jasna korelacija, kojom bi se mogao objasniti direktan uticaj zagađenja izazvanog od strane gradskog prevoza i maksimalnih vrednosti (pikova) očitanih sa mernih stanica.


 

ARHIVSKI PODACI MERNIH STANICA KLIMERKO.ORG

U ovom delu statističko-analitičkih predstavljanja podataka, iskoristićemo dostupne istorijske podatke na pojedinim mernim stanicama (Internet aplikacija "Vazduh građanima" - Klimerko) i izvršiti upoređivanje dostupnih podataka PM10 i PM2.5 zagađenja u odnosu na relativne vrednosti frekvencija poseta, za različite periode i lokacije.


 

Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS-u (%) za na dnevnom nivou
Relativno učešće prosečnih satnih vrednosti emisije PM10 čestica (%) u ukupnom dnevnom zagađenju za februar. 2022
Relativno učešće prosečnih satnih vrednosti emisije PM2.5 čestica (%) u ukupnom dnevnom zagađenju za februar. 2022
00:00 - 01:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0010 %10 %6 %6 %2 %2 %2 %2 %6 %6 %10 %10 %Relativno učešće prosečnih dnevnih vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u februaru
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 15. Relativno učešće prosečnih vrednosti polutanata u ukupnom izmerenom zagađenju PM2.5 i PM10 čestica po satima za februar 2022, izmerenim na stanicama "Klimerko MA Kragujevac - KG Miloja Pavlovića", "Klimerko GLJ GZBV Kragujevac - KG Gružanska" i "Descon Klimerko - KG Ruđera Boškovića", sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan


 



Uzevši o obzir prostornu raspodelu mernih stanica zagađenja na teritoriji grada Kragujevca i prostornu raspodelu autobuskih stajališta u neposrednoj blizini, na osnovu dostupnih podataka zagađenja, na sledećem primeru će biti prikazano relativno učešće prosečnih vrednosti polutanata u ukupnom izmerenom zagađenju PM2.5 i PM10 čestica po satima za februar 2022, izmerenim na stanici "Klimerko MA Kragujevac - KG Miloja Pavlovića", sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan, sa najbližim stanicama gradskog prevoza "Pionir", "Ured 1" i "Ured 2".


 

Procentualna raspodela frekventnosti gradskog saobraćaja po GTFS-u (%) na dnevnom nivou (stanice "Pionir", "Ured 1" i "Ured 2")
Relativno učešće prosečnih satnih vrednosti emisije PM10 čestica (%) u ukupnom dnevnom zagađenju za februar. 2022 "Klimerko MA Kragujevac" - KG Miloja Pavlovića
Relativno učešće prosečnih satnih vrednosti emisije PM2.5 čestica (%) u ukupnom dnevnom zagađenju za februar. 2022 "Klimerko MA Kragujevac" - KG Miloja Pavlovića
00:00 - 01:0001:00 - 02:0002:00 - 03:0003:00 - 04:0004:00 - 05:0005:00 - 06:0006:00 - 07:0007:00 - 08:0008:00 - 09:0009:00 - 10:0010:00 - 11:0011:00 - 12:0012:00 - 13:0013:00 - 14:0014:00 - 15:0015:00 - 16:0016:00 - 17:0017:00 - 18:0018:00 - 19:0019:00 - 20:0020:00 - 21:0021:00 - 22:0022:00 - 23:0023:00 - 00:0010 %10 %6 %6 %2 %2 %2 %2 %6 %6 %10 %10 %Relativno učešće prosečnih dnevnih vrednosti polutanata PM2.5 i PM10 po satima u februaru ("Klimerko MA Kragujevac - KG Miloja Pavlovića")
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 16. Relativno učešće prosečnih vrednosti polutanata u ukupnom izmerenom zagađenju PM2.5 i PM10 čestica po satima za februar 2022, izmerenim na stanicama "Klimerko MA Kragujevac - KG Miloja Pavlovića", sa uporednim prikazom frekventnosti gradskog saobraćaja po gtfsu (%) za radni dan, stanice "Pionir", "Ured 1" i "Ured 2"


 




DODATNE ANALIZE:

PRORAČUN EMISIJA ŠTETNIH GASOVA LINIJA GRADSKOG PREVOZA UPOTREBOM PROGRAMSKOG PAKETA COPERT

COPERT je softverski program koji ima za cilj izračunavanje emisija zagađivača vazduha iz drumskog saobraćaja kroz transparentno i standardizovano prikupljanje podataka i postupke izveštavanja o emisijama, u skladu sa zahtevima međunarodnih konvencija i protokola i zakonodavstva EU.

Tehnički razvoj COPERT-a finansira Evropska agencija za životnu sredinu (EEA), u okviru aktivnosti Evropskog tematskog centra o vazduhu i klimatskim promenama, a razvijen je za korišćenje od strane nacionalnih eksperata za procenu emisija iz drumskog saobraćaja kako bi se uključile u zvanične godišnje nacionalne inventare. COPERT metodologija je takođe deo EMEP/CORINAIR Vodiča za inventar emisija.

Korišćena je verzija COPERT 5, u koju je implementirana Tier 3 metodologija objavljena i od strane EEA I EMEP u poslednjoj verziji dokumenta iz oktobra 2021 (1.A.3.b.i-iv Road transport 2021[5]). Na osnovu Tier 3 metodologije, proračuni emisije izduvnih gasova se vršeni korišćenjem tehničkih podataka - emisionih faktora i totalnog broja pređenih kilometara što je odgovaralo nama dostupnim podacima te je shodno tome izvršen izbor metode.

Unosom svih javno dostupnih informacija, koje su bile predmet ovog projekta, kao izlazni produkt, dobili smo setove podataka o zagađenju. Kompletni podaci se mogu pronaći u sekciji "Prikaz tabelarnih podataka", a u sledećem delu će se prikazati dobijeni podaci u vidu intreaktivnih grafikona.

[5]; https://www.eea.europa.eu/publications/emep-eea-guidebook-2019/part-b-sectoral-guidance-chapters/1-energy/1-a-combustion/1-a-3-b-i/view pristup 8 .Mart 2022.



ULAZNI PODACI PROGRAMSKOG PAKETA COPERT



Na slici 17 možemo videti procentualnu zastupljenost marki vozila flote prevoznika javnog gradskog prevoza. Koristeći ove podatke, kao ulazne parametre u softveru za preračunavanje emisije štetnih materija Copert, izvršićemo odabir kategorije vozila u spisku ponuđenih.

IVEKO FBI 83 PS (4)IVEKO FBI 83 PS (4)MB O530 CNG (19)MB O530 CNG (19)MB 0 530 CITARO (20)MB 0 530 CITARO (20)NEOBUS CITTA SLF (7)NEOBUS CITTA SLF (7)VDL BERKHOF AMBASSADOR 200 (3)VDL BERKHOF AMBASSADOR 200 (3)VOLVO B9L/7700 (7)VOLVO B9L/7700 (7)VOLVO B9L/7700 NGV2 (8)VOLVO B9L/7700 NGV2 (8)6%28%30%10%4%10%12%Učešće u ukupnoj floti javnog gradskog prevoza
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 17. Procentualno učešće pojedinih tipova autobusa u ukupnoj floti javnog gradskog prevoza.




 

Pogonski energenti i emisione klase motora na linijama gradskog prevoza, predstavljaju još jedan od ulaznih faktora softvera Copert za preračunavanje emisija zagađenja.

Dizel pogonski energent
CNG pogonski energent
Linija: 1 - MERCED...Linija: 2 - MERCE...Linija: 3 - MB O5...Linija: 4 - MERCE...Linija: 5 - MB O5...Linija: 6 - MB O5...Linija: 8 - MB O53...Linija: 9 - MERCE...Linija: 10 - VOLVO...Linija: 11 - MERCE...Linija: 13 - VOLVO...Linija: 14 - VOLV...Linija: 15 - NEOBU...Linija: 16 - VOLVO...Linija: 17 - NEOB...Linija: 18 - MERCE...Linija: 19 - MERCE...Linija: 20 - VOLVO...Linija: 24 - NEOBU...Linija: 25 - VOLV...Linija: 26 - VOLV...Linija: 600 - MB O5...Linija: 601 - IVEKO ...Linija: 602 - MB O5...Linija: 603 - IVEKO ...Linija: 604 - MB O5...Linija: 605 - IVEKO ...Linija: 606 - NEOB...Linija: 607 - IVEKO ...Linija: 608 - MB O5...Linija: 609 - MB O5...Linija: 610 - NEOB...Linija: 611 - NEOB...Linija: 612 - MB O5...50km50km30km30km10km10km10km10km30km30km50km50kmDistribucija flote prevoznika po linijama
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 18. Distribucija tipova i vrsta vozila po linijama javnog gradskog prevoza, sa uporednim prikazom dužina trasa (km) i emisionih klasa motora (za dizel i cng pogonske energente)




 

Slika 19 prikazuje apsolutnu raspodelu učešća pogonskih goriva i emisionih klasa motora u ukupnoj dužini trasa javnog gradskog prevoza. Godišnje vrednosti pređenih kilometara po pojedinačnom vozilu su takođe neophodne za ukupan proračun emisija zagađenja.

Dizel motorni pogon (Euro V emisiona klasa)
CNG motorni pogon (EEV emisiona klasa)
Apsolutne vrednosti dužine trasa u km50403020100Dužine trasa u km
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 19. Apsolutna raspodela učešća pogonskih goriva i emisionih klasa motora u ukupnoj dužini trasa javnog gradskog prevoza, izražene u km.




 

Ko što je i prikazano na interaktivnoj GIS web mapi, geografsko područje teritorije opštine Kragujevac sa linijama gradskog prevoza je podeljeno na urbanu/ruralnu zonu, kako bi se za svaku od pojedinačnih trasa i njihovoj pripadnosti motornom pogonu/emisionoj klasi, odredilo procentualno učešće pripadnosti svakoj od zona. Svi ovi podaci, zajedno sa prethodno pobrojanim, su iskorišćeni kao ulazni elementi proračuna.

Dizel motorni pogon (Euro V emisiona klasa)
CNG motorni pogon (EEV emisiona klasa)
Urbano područjeUrbano područjeRuralno područjeRuralno područje6050403020100% (procenata učešća)
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 20. Procentualna raspodela učešća pogonskih goriva i emisionih klasa motora i njihovo učešće u urbanoj/ruralnoj sredini.






Na slici 21 su prikazane apsolutne vrednosti ukupnog godišnjeg zagađenja (t) dobijenih iz Copert modela za dizel i CNG emisione klase motora. Pojedinačne trase i njihove apsolutne vrednosti (t), kao i preračunate (gr/km), mogu se pronaći u delu "Web interaktivna mapa", odabirom neke od trasa prevoza.

Emisije PM10 (t)Emisije PM2.5 (t)Emisije CO (t)Emisije CO2 (Kt)Emisije NO2 (t)Emisije NOx (t)Emisije CH4 (t)150015001200120090090060060030030000
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 21. Uporedni prikaz ukupne godišnje emisije preračunatih vrednosti zagađujućih čestica iz sistema za preračunavanje emisija drumskog transporta, Copert (Dizel i CNG pogon)



Na slici 22, prikazane su apsolutne dužine pojedinačnih trasa prevoza, na kojima saobraćaju vozila dizel motornog pogona (Euro V emisona klasa) i njihova korelacija sa emisijama zagađenja (PM10 i PM2.5 čestica). Odstupanja od potpune korelacije se najverovatnije mogu pripisati ostalim parametrima trasa (procentualni odnos urbanog/ruralnog učešća, učestvovanje u saobraćajnom "špicu" itd).

 

Emisija PM2.5 čestica
Emisija PM10 čestica
Apsolutne vrednosti dužina pojedinačnih trasa na godišnjem nivou
1_4_b1_4_b9_f9_f15_b15_b1_4_f1_4_f15_f15_f19_b19_b19_f19_f15_2_b15_2_b1_3_f1_3_f9_b9_b15_2_f15_2_f606_f606_f606_b606_b4_f4_f1_3_b1_3_b18_f18_f24_f24_f2_4_b2_4_b17_f17_f24_b24_b2_4_f2_4_f11_f11_f17_b17_b611_f611_f1110_b1110_b2_3_f2_3_f605_f605_f1001_f1001_f611_b611_b605_b605_b2_b2_b610_f610_f607_f607_f603_b603_b2_3_b2_3_b607_b607_b610_b610_b1001_b1001_b603_f603_f1111_f1111_f1_b1_b1111_3_f1111_3_f1111_2_f1111_2_f2_f2_f6110_b6110_b2_2_f2_2_f6100_b6100_b601_b601_b1112_2_b1112_2_b1112_3_b1112_3_b1_f1_f6100_f6100_f601_f601_f2_2_b2_2_b6060_b6060_b6060_f6060_f1112_b1112_bTrase javnog gradskog prevoza, dizel motorni pogonApsolutne vrednosti godišnjeg zagađenja u t, Dizel motorni pogon (Euro V emisiona klasa)1.0000000000.9000000000.8000000000.7000000000.6000000000.5000000000.4000000000.3000000000.2000000000.1000000000.000000000Emisija PM10 čestica (t)0.4363417570.3490734060.2618050540.1745367030.0872683510.000000000Emisija PM2.5 čestica (t)90000.00000000081000.00000000072000.00000000063000.00000000054000.00000000045000.00000000036000.00000000027000.00000000018000.0000000009000.0000000000.000000000Dužina pojedinačnih trasa na godišnjem nivou (km)

Slika 22. Uporedni prikaz godišnje emisije preračunatih vrednosti zagađujućih čestica (PM10 i PM2.5) iz sistema za preračunavanje emisija drumskog transporta "Copert" i ukupnih dužina pojedinačnih trasa (km) na godišnjem nivou za vozila dizel motornog pogona (Euro V emisona klasa)


 

Na slici 23, prikazane su apsolutne dužine pojedinačnih trasa prevoza, na kojima saobraćaju vozila CNG motornog pogona (EEV emisona klasa) i njihova korelacija sa emisijama zagađenja (PM10 i PM2.5 čestica).

 

Emisija PM2.5 čestica
Emisija PM10 čestica
Apsolutne vrednosti dužina pojedinačnih trasa na godišnjem nivou
5_b5_b5_f5_f10_b10_b10_f10_f16_b16_b20_b20_b20_f20_f16_f16_f26_b26_b26_f26_f3_b3_b3_f3_f1030_b1030_b13_b13_b13_f13_f1030_f1030_f6_b6_b6_f6_f604_b604_b608_b608_b608_f608_f612_b612_b25_f25_f25_b25_b602_f602_f604_f604_f8_f8_f8_b8_b600_b600_b609_f609_f14_b14_b14_f14_f1060_f1060_f609_b609_b612_f612_f602_b602_b1080_b1080_b1080_f1080_f600_f600_f1060_b1060_b8_2_f8_2_f8_2_b8_2_b6020_b6020_b1080_2_f1080_2_f6090_b6090_b6021_b6021_b6021_f6021_f1080_2_b1080_2_b6090_f6090_f6020_f6020_fTrase javnog gradskog prevoza, CNG motorni pogonApsolutne vrednosti godišnjeg zagađenja u t, CNG motorni pogon (EEV emisiona klasa)2.0000000001.8000000001.6000000001.4000000001.2000000001.0000000000.8000000000.6000000000.4000000000.2000000000.000000000Emisija PM10 čestica (t)0.9566204600.7652963680.5739722760.3826481840.1913240920.000000000Emisija PM2.5 čestica (t)150000.000000000135000.000000000120000.000000000105000.00000000090000.00000000075000.00000000060000.00000000045000.00000000030000.00000000015000.0000000000.000000000Dužina pojedinačnih trasa na godišnjem nivou (km)

Slika 23. Uporedni prikaz godišnje emisije preračunatih vrednosti zagađujućih čestica (PM10 i PM2.5) iz sistema za preračunavanje emisija drumskog transporta "Copert" i ukupnih dužina pojedinačnih trasa (km) na godišnjem nivou za vozila CNG motornog pogona (EEV emisona klasa)


 

Pored apsolutnog prikaza, emisije zagađujućih čestica se mogu prikazati i u preračunatim vrednostima u gramima po dužnom km (gr/km), pa se kao sledeći primer predstavlja trasa prevoza "19_backward", koja po preračunatim vrednostima emisije zagađenja PM10 čestica u gr/km ima najveće vrednosti. Razlog za ovo se nameće iz toga da čitava trasa svom svojom dužinom pripada urbanom gradskom području, sa svim pripadajućim periodima saobraćajnih gužvi i usporenja saobraćaja.

 

PM10 (gr/km)PM10 (gr/km)PM2.5 (gr/km)PM2.5 (gr/km)CO (gr/km)CO (gr/km)CO2 (kg/km)CO2 (kg/km)NO2 (gr/km)NO2 (gr/km)NOx (gr/km)NOx (gr/km)CH4 (gr/km)CH4 (gr/km)0.110340.054971.142520.572360.348073.480720.00525Emisije zagađivača po dužnom km
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 24.  Prikaz godišnje emisije preračunatih vrednosti zagađujućih čestica izraženih po dužnom km (trasa prevoza 19_backward, dizel motorni pogon, Euro V emisiona klasa)


 

Na isti način ćemo i predstaviti emisije zagađujućih čestica u preračunatim vrednostima u gramima po dužnom km (gr/km), za trasu prevoza "20_backward", koja po preračunatim vrednostima emisije zagađenja PM10 čestica u gr/km ima najveće vrednosti, ali ovoga puta unutar CNG pogona, EEV emisione klase motora.

 

PM10 (gr/km)PM10 (gr/km)PM2.5 (gr/km)PM2.5 (gr/km)CO (gr/km)CO (gr/km)CO2 (kg/km)CO2 (kg/km)NO2 (gr/km)NO2 (gr/km)NOx (gr/km)NOx (gr/km)CH4 (gr/km)CH4 (gr/km)0.1183864920.0630164870.6132181930.8364562010.1158747092.8968677170.980005095Emisije zagađivača po dužnom km
Download SVG
Download PNG
Download CSV

Slika 25.  Prikaz godišnje emisije preračunatih vrednosti zagađujućih čestica izraženih po dužnom km (trasa prevoza 20_backward", CNG motorni pogon, EEV emisiona klasa)


 




DODATNE ANALIZE:

PRORAČUN EMISIJA ŠTETNIH GASOVA LINIJA GRADSKOG PREVOZA UPOTREBOM T-TEST MODELA KALKULACIJA, Chao Wang et al. 2020


U sledećoj analizi korišćen je model predložen od strane Chao Wang i saradnika 2020 godine[6] , gde su autori upotrebom metoda srednjeg odstupanja distribucije i direktnih merenja emisije izduvnih gasova omogućili identifikaciju raspodele emisije gasova CO, CO2, HC i NOx na deonicama otvorenog puta, raskrsnicama i autobuskim stajalištima i dobili koeficijente vrednosti emisije gasova za autobuse Euro IV, Euro V i EEV emisione klase motora u gramima ukupne emisije gasova po sekundi.

Na osnovu GTFS grada Kragujevca dobijeni su geoprostorni podaci linija gradskog prevoza i stajališta, a linije 24 (Euro V, dizel) i 25 (EEV; CNG) su uzete kao referentne. GIS analizom linija je podeljena na segmente između susednih stanica i tako su dobijene vrednosti distanci između dve susedne stanice. Iz GTFS su uzeti vremenski intervali između dva susedna stajališta, oduzeta vrednost od 15 sekundi po segmentu, kao pretpostavljeno vreme koje autobus provede stacionarno na stajalištu i dobijene vrednosti su dodeljene segmentiranoj liniji.

Primenom nalaza navedene publikacije, GTFS podataka kao i podataka dobijenih GIS analizom u formuli: Vreme u sekundama između dva stajališta (GTFS podaci) x koeficijent ukupne emisije gasova za odgovarajuću emisionu klasu motora (g/s) / rastojanje između dva stajališta (GIS analiza) dobijene su specifične vrednosti zagađenja za svaki segment linije, koje su predstavljene kartografski i statistički:

 

Apsolutna vrednost zagađenja (g/s)*T/d
Vreme (s) prelaska distance
Dužina segmenata trase (m)
segment 1segment 1segment 2segment 2segment 3segment 3segment 4segment 4segment 5segment 5segment 6segment 6segment 7segment 7segment 8segment 8segment 9segment 9segment 10segment 10segment 11segment 11segment 12segment 12segment 13segment 13segment 14segment 14segment 15segment 15segment 16segment 16segment 17segment 17segment 18segment 18segment 19segment 19Trasa 24_forward javnog gradskog prevoza, Dizel motorni pogon, T-test model kalkulacijaGrafički prikaz raspodele zagađenja T-test modelom kalkulacija, Dizel motorni pogon (24_forward)2.0001.8001.6001.4001.2001.0000.8000.6000.4000.2000.000Apsolutna vrednost zagađenja (g/s)*T/d200.000160.000120.00080.00040.0000.000Vreme (s) prelaska distance850.000765.000680.000595.000510.000425.000340.000255.000170.00085.0000.000Dužina pojedinačnih segmenata trase (m)

Slika 26. Grafički prikaz T-test modela kalkulacija raspodele zagađenja po segmentima (trasa prevoza 24_forward, Dizel motorni pogon)



Apsolutna vrednost zagađenja (g/s)*T/d
Vreme (s) prelaska distance
Dužina segmenata trase (m)
segment 1segment 1segment 2segment 2segment 3segment 3segment 4segment 4segment 5segment 5segment 6segment 6segment 7segment 7segment 8segment 8segment 9segment 9segment 10segment 10segment 11segment 11segment 12segment 12segment 13segment 13segment 14segment 14segment 15segment 15segment 16segment 16segment 17segment 17segment 18segment 18segment 19segment 19segment 20segment 20segment 21segment 21segment 22segment 22segment 23segment 23segment 24segment 24segment 25segment 25segment 26segment 26segment 27segment 27Trasa 25_forward javnog gradskog prevoza, CNG motorni pogon, T-test model kalkulacijaGrafički prikaz raspodele zagađenja T-test modelom kalkulacija, CNG motorni pogon (25_forward)2.0001.8001.6001.4001.2001.0000.8000.6000.4000.2000.000Apsolutna vrednost zagađenja (g/s)*T/d200.000160.000120.00080.00040.0000.000Vreme (s) prelaska distance1050.000945.000840.000735.000630.000525.000420.000315.000210.000105.0000.000Dužina pojedinačnih segmenata trase (m)

Slika 27. Grafički prikaz T-test modela kalkulacija raspodele zagađenja po segmentima (trasa prevoza 25_forward, CNG motorni pogon)


Ovakav metod otvara mogućnost za detaljniju GIS analizu i vizuelizaciju podataka. U slučaju prikupljanja empirijskih podataka o raspodeli vremena provedenog na različitiim deonicama puta (na otvorenom putu, raskrsnicama, stajalištima, pri ubrzavanju i usporavanju), za pojedinačne autobuse na linijama u Kragujevcu, bilo bi moguće razviti precizniji model distribucije ukupne emisije gasova, sa jasno identifikovanim segmentima najveće gustine emisije, što bi omogućilo bolju vidljivost i izveštavanje, ali i otvorilo put daljim analizama i potencijalnoj optimizaciji mreže gradskog prevoza na najefikasniji način.


[6] Wang, C., Sun, Z., & Ye, Z. (2020). On-road bus emission comparison for diverse locations and fuel types in real-world operation conditions. Sustainability, 12(5), 1798.